FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/12/2013

Personligt ansvar

Hej, Jag har blivit erbjuden att gå in som delägare i ett AB som bedriver gymverksamhet. Bolaget har under flera år gått med förlust och skulderna uppgår nu till ca 800 000:-. Huvudägaren har valt att driva bolaget med "eget ekonomiskt ansvar", det tillhör saken att jag inte kan så mycket om detta... Jag har blivit erbjuden att gå in som delägare till 20% och kommer då att aktivt jobba i driften och därmed påverka företagets framtid. Min fråga är nu, om jag går in som delägare blir jag då automatiskt ansvarig för bolagets skulder? Vad händer om jag vill sälja mina 20% i bolaget? Kan jag sälja till vem som helst? Finns det andra faktorer jag bör ta hänysn till innan jag tackar ja? Oerhört tacksam för svar, MVH Andreas Frick Egerbäck

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Går du in som ägare i ett aktiebolag så är du inte personligt betalningsansvarig för aktiebolagets skulder. Skulderna ligger på aktiebolaget som juridisk person. Under vissa förhållanden kan dock personligt ansvar göras gällande mot ett aktiebolags företrädare och ägare, exempelvis om bolaget är såpass skuldsatt så att det skyldigt att träda i likvidation medan företrädarna ändå fortsätter att driva bolaget.

Huvudregeln är att du ska kunna sälja dina aktier till vem som helst. Det kan däremot finnas särskilda bestämmelser i aktiebolagets bolagsordning som gör att det inte är helt fritt fram att sälja aktierna till vem som helst. Kontrollera vad som står där först.

Robin HenningsonRådgivare