FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/07/2018

Personliga betalningsansvaret

Hej! Min man är styrelseledamot i ett antal aktiebolag, om det personliga betaningsansvaret enligt ABL skulle bli aktuellt kan även mina tillgångar då tas i anspråk i och med att vi är gifta? Och om det är så, hur gör man för att undvika det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga!

Ett av huvudsyftena med aktiebolagskonceptet är att man som privatperson inte skall behöva vara personligt ansvarig för bolagets ekonomiska skulder och förvaltning gentemot bolagets borgenärer. Detta framgår av aktiebolagslagen 1 kap. 3 §. Det finns dock vissa undantag som kan göra företrädarna för aktiebolaget personligt ansvariga.

Om styrelsen inte uppfyller någon av de skyldigheter som nämns i 25 kap 13, 15 och 16§§ blir styrelsen personligen ansvariga för de förpliktelser som uppkommer för bolaget efter det att styrelsen har varit skyldiga att uppfylla dessa skyldigheter. Detta framgår av Aktiebolagslagen 25 kap 18§. Det räcker då med att en av de ovan nämnda skyldigheterna inte är uppfyllda för att personligt ansvar ska inträda. Styrelsen blir solidariskt ansvariga, vilket innebär att vem som helst i styrelsen kan krävas på hela ansvaret.

Enligt svensk rätt svarar vardera maken själv för sina egna skulder samtidigt som var och en av makarna råder över sina egna tillgångar, Äktenskapsbalken 1 kap. 3 §. Skulle det bli aktuellt med det personliga betalningsansvarig enligt ABL, och din man får problem med att klara av att betala sina skulder, kan det bli aktuellt med utmätning. Utmätning regleras i Utsökningsbalken (UB) ( här ). Din mans borgenärer får bara utmäta egendom om det framgår att egendomen tillhör din man, se 4 kap. 17 § UB. En specialregel när det gäller makar föreskriver dock möjligheten till att utmäta egendom som makarna har i sin gemensamma besittning, 4 kap. 19 § UB. D.v.s egendom ni har i gemensam besittning (t ex lösöre i ert gemensamma hem), kan utmätas för din makes skulder, om inte ni genom bevisning, kan styrka att du äger egendom ensam. Vad gäller fonder som du äger och pengar som du har på ett konto, som du är ensam kontohavare till, anses inte vara i er gemensamma besittning. Du besitter ensam den egendomen, vilket betyder att de pengarna kan din mans borgenärer aldrig mäta ut för hans skulder.

Med detta sagt behöver du inte vara orolig för att påverkas av 25 kap. 18 § ABL endast med anledning av att ni är i ett äktenskap, så länge du vid en eventuell utmätning, kan styrka att viss egendom tillhör dig ensam.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare