FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/01/2017

Påtvingad bodelning

Min fd man går inte med på bodelning vägrar med att av tingsrätten utsedd bodelningsman betala denna. Hur kan man tvinga fram en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår utifrån det du skrev i din fråga, att du redan har ansökt om en bodelningsman hos tingsrätten och att denne även har utsetts. Nedan följer min fråga, som är grundad på min tolkning av din fråga.

Din fd. man är solidariskt ansvarig att betala kostaden för bodelningsmannen. Om din man vägrar att betala blir du skyldig att stå för kostnaden. Därefter har du en fordran mot din man, där du kan kräva hans del av summan. Om han inte betalar frivilligt kan du vända dig till tingsrätten med ett civilmål. Notera dock att det även finns en ansökningsavgift för civilmål, så jag råder dig till att väga om det är värt att dra den tvisten till domstol med tanke på möjlig utdelning.

Bodelningen kommer vidare att ske med hjälp av bestämmelserna i 9kap 1§ äktenskapsbalken. Med bodelningsmannens hjälp kommer det ske en bodelning, vare sig din fd. man vill det eller ej. Det som kvarstår är ju om du själv ska stå för kostnaden av bodelningsmannen eller om din man kan tänka sig att dela på kostande utan vidare tvist.

Jag hoppas att det löser sig för dig och att jag besvarat din fråga.

Vänliga hälsingar,

Ellinor BookRådgivare