Övertagande av den andres bostad.

Hej, Jag undrar om jag har någon chans att överta "min sambos" hyresrätt. Hon står ensam på kontraktet och jag flyttade dit i september 2011 då hon var gravid. Tanken var ju givetvis att vi skulle bo och leva som en familj, vilket vi också har gjort fram tills nu då vi växlar mellan vem som bor "hemma". Jag anser att jag enligt sambolagens paragraf 22 har större behov av lägenheten då jag saknar körkort (=längre dagar på förskola för vår son då jag tvingas förlita mig på kollektivtrafiken). Vidare så tillhör näst intill samtliga möbler i lägenheten min sambo, vilket innebär att om jag tvingas flytta ut så blir allt nytt för min son (lägenheten, möblerna, närmiljön). Vidare så har hon längre kötid på Boplats och högre inkomst. Har jag överhuvudtaget någon chans att hävda min rätt? Eller krävs det starkare skäl? Jag tvingades ju säga upp mitt förstahandskontrakt efter att ha hyrt ut min lägenhet i andra hand i ett år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

En hyresrätt som man inte har skaffat för gemensam användning men ändå använt gemensamt, ingår inte i bodelningen. Däremot kan den sambo som bäst behöver bostaden få överta den från den andra sambon.

En omständighet som kan göra ett övertagande skäligt är om sambon som begär att få ta över hyresrätten är den som ska ha gemensamt barn boende hos sig. Så beroende på var det gemensamma barnet ska bo kan du ha rätt att ta över hyresrätten.

Det ska dock nämnas att senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde måste den sambo som vill överta en hyresrätt framställa anspråk på det. Om den sambon lämnar bostaden, måste dock anspråket framställas senast tre månader därefter.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare