FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/01/2019

Överprövning av åtalsunderlåtelse

Hej!

Jag blev tagen för snatteri med en vara på max 50kr. Vid tillfället så var jag 20 år. Och jag erkände allt där och då. Jag har alltså en åtalsunderlåtelse vilket finns kvar i brottsregistret i 10 om jag har förstått det rätt. Kan man istället överklaga åtalsunderlåtelsen och bli dömd till böter istället? hur fungerar det? Och vad, och hur länge står det då på belsningsregister om man får betala böter istället?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett beslut om åtalsunderlåtelse överklagas inte på vanlig väg utan istället ska beslutet överprövas. Önskan om överprövning av en åklagares beslut ska lämnas in till den kammaråklagare som meddelat beslutet. Detta kan ske både muntligen och skriftligen men en skriftlig begäran ökar möjligheterna för att få beslutet prövat på nytt. Här kan du läsa mer om överprövning.

För övrigt stämmer det att din åtalsunderlåtelse kommer vara synlig i belastningsregistret i 10 år efter beslutet. Böter gallras normalt efter fem år (se Lag om belastningsregister 17§ 1 st. 9-11 pp.).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare