Överlåtelse eller andrahandsuthyrning av hyreslägenhet

Hej , jag bor inneboende hos en nära vän i hyreslägenhet sedan ett halvår och är mantalsskriven på hans adress. Han har blivit sjuk och kan eventuellt hamna i rullstol och därför eventuellt behöva komma till ett annat boende där han får hjälp. Vad händer då ? Kan han överlåta kontraktet till mig eller kan han hyra ut lägenheten i andra hand eller kan han byta lägenheten till två där jag kan stå för den ena lägenheten ? Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga får man svar på i 12 kap jordabalken (JB), även kallat hyreslagen (se den här).

Enligt 12 kap 32 § JB får en hyresgäst inte överlåta hyreslägenheten utan hyresvärdens samtycke. Detta innebär alltså att din vän måste be om hyresvärdens samtycke för att du ska få överta hyreslägenheten. Skulle det vara så att hyresvärden inte ger sitt samtycke till överlåtelsen kan lägenheten i vissa fall överlåtas ändå enligt 12 kap 34-37 §§ JB, då med hyresnämndens tillstånd. Hyresnämnden kan bland annat lämna tillstånd till överlåtelsen om den sker till en närstående eller om det sker för att genom byte få en annan bostad. Dessa regler kan nog tyvärr inte tillämpas i ditt fall då du inte räknas som närstående (närstående är till exempel en sambo och det krävs att man bott ihop i ca tre år) och då din vän inte kan överlåta sin lägenhet till dig och därigenom få en ny bostad (ni kommer ju inte byta bostäder med varandra i detta fall).

Om din vän vill hyra ut lägenheten i andra hand till dig så krävs även här hyresvärdens samtycke enligt 12 kap 39 § JB. Skulle det vara så att hyresvärden inte lämnar samtycke till en andrahandsuthyrning kan hyresnämnden enligt 12 kap 40 § JB lämna tillstånd istället, då får man hyra ut i andra hand. Hyresnämnden ska lämna tillstånd till andrahandsuthyrning till exempel om hyresgästen drabbats av sjukdom och därför har beaktansvärda skäl för andrahandsuthyrningen. I detta fall kan det ju vara så att din vän vill testa att hyra ut i andra hand för att se hur det går på den eventuella boendet, och sedan kanske flytta hem igen. Det skulle kanske kunna ses som beaktansvärda skäl.

Sammanfattningsvis så är både överlåtelse av hyreslägenheten och andrahandsuthyrning möjlig, båda efter samtycke från hyresvärden. Därför bör du börja med att be din vän kontakta sin hyresvärd!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare