Överlåtelse av hyreskontrakt vid separation

Hej!

Jag har separerat och bor kvar i hyresrätten med mina två barn.

hyreskontraktet är på min före mans namn(barnens pappa).

Kan värden neka att jag övertar lägenheten så att kontraktet står på mitt namn?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Bestämmelserna om överlåtande av hyresrätt finns i hyreslagen (se 12 kap. jordabalken). Huvudregeln är att överlåtelse kräver hyresvärdens samtycke, 32 §.

Enligt 33 § får en hyresrätt som använts som gemensam bostad för båda makarna emellertid skrivas över till den andra maken om hyresrätten tillkommer denne genom bodelning. Något medgivande från hyresvärden krävs inte.

I annat fall gäller enligt 34 § att en hyresrätt får överlåtas till närstående som varaktigt sammanbott med hyresgästen, enligt praxis krävs att man sammanbott i minst 3 år. Tillstånd krävs från hyresnämnden. Ett sådant tillstånd ska medges om hyresvärden skäligen kan nöja sig med den nya hyresgästen.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare