Överlåta ett hyresavtal och ansvar för skuld

Hej! Efter att ha förhandlat i 7 månader och nu nått en överenskommelse med vår lokalhyresgäst kom så en förfrågan från hýresgästen om att avtalet (som måste skrivas på av dem som senast 31,3) inte skulle skrivas med hyresgästens enskilda firma, utan med det handelsbolag som han och hans bror har gemensamt. Vi sade nej till detta eftersom avtalet är skrivet med den enskilda firman och vi ser ingen anledning att ändra detta. Som svar, från lokalhyresgästen får vi då ungefär följande: "Varför vill ni inte skriva avtal med handelsbolaget? En dag kommer handelsbolaget ändå att ta över den enskilda firma och vi kommer ändå att begära att skriva om/ överlåta avtal till handelsbolaget. Det kanske är lättare att skriva nu direkt men det är upp till er. Som sagt att handelsbolaget kommer inom kort att ta över den enskilda firman." Min fråga blir då om detta verkligen låter sig göras?? Vi har avtal med ett företag och inget annat - kan vi verkligen tvingas in i ett hyresavtal med en annan konstellation under löpande avtalstid? Om detta blir svårt att undvika efter det att avtalstiden löpt ut (3 år) är ju en annan sak. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel kan man inte överlåta en hyresrätt utan tillåtelse från hyresvärden (Jordabalken 12 kap 32§). När det gäller hyresrätt till lokaler så finns det dock vissa möjligheter att överlåta avtalet utan samtycke till någon som ska ta över verksamheten (Jordabalken 12 kap 36§).

I det här fallet så ser jag dock inget problem med att låta handelsbolaget ta över avtalet. En enskild firma är ingen juridisk person och kan därför inte ingå avtal utan det är den fysiske person som står bakom firman som ni har avtalet med och det är honom som ni kan kräva på betalning för hyresskulder. Handelsbolag är däremot juridiska personer och kan äga egendom samtidigt som bolagsmännen är personligt ansvariga för bolagets skulder (Bolagslagen 2 kap 20§). Det innebär att ni kan kräva bolaget såväl som någon av de båda bolagsmännen på en hyresskuld. Genom att sluta avtalet med handelsbolaget så skapar ni alltså mer säkerhet för era hyresanspråk. Jag råder er därför att gå med på deras förslag och sluta hyresavtalet med handelsbolaget istället.

Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994

Bolagslagen hittar du https://lagen.nu/1980:1102

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare