Övergång av bostad vid dödsfall

Hej,

Jag är skild och har ett barn på 6 år, jag äger en bostadsrätt och har bolån på den.

Om jag skulle gå bort, så tillfaller allt dvs lägenheten också till mitt barn.

Men eftersom mitt barn är 6 år och minderårig, är det hans pappa dvs min ex-man som är förmyndare eller hur?

Min fråga är: hur gör jag så att om jag går bort, att mitt barns pappa dvs min ex-man tar över bostadsrätten men lån så att min ex-man (pappan till barnet) och barnet kan bo kvar och att ex-mannen tar över lån och bostaden?

(Eftersom barnet är minderårig är jag rädd att den måste säljas,

Snälla hjälp mig snabbt

Tack på förhand

Vänliga hälsningar

A.D

Lawline svarar

Hej och tack för du skriver till oss på Lawline!

Jag förstår din fråga som att du önskar att ditt barn och tidigare make ska ha möjlighet att överta din bostad om du skulle gå bort.

Som utgångspunkt ärver ditt barn din kvarlåtenskap. Det innebär att bostadsrättslägenheten och dess värde tillfaller ditt barn. En tvångsförsäljning kan bli aktuell först om avgifterna för lägenheten (bankränta, amortering eller föreningsavgift) inte betalas och någon av fordringsägarna begär utmätning. Det övervärde som efter försäljningen tillfaller i sådana fall ditt barn.

För att undvika en tvångsförsäljning går att upprätta ett testamente. I ditt testamente kan du ange hur du vill att din egendom ska fördelas. Vill du att din tidigare make ska överta bostaden kan du ange honom som mottagare. I ditt testamente kan du också specificera under vilka förutsättningar eller villkor din tidigare make ska överta bostaden. Ett vanligt förekommande exempel är att man skriver in att egendomen ska mottas med fri förfoganderätt. Det innebär att mottagaren fritt kan disponera över egendomen, men är bl.a. förhindrad att själv testamentera bort den. Det går även att tänka sig andra alternativ om du önskar bibehålla ditt barns rätt till värdet i förhållande till din tidigare make.

Slutligen vill jag nämna att vem som är förmyndare normalt hör ihop med vårdnadskapet. Om du och din tidigare make har gemensam vårdnad är ni vanligtvis också båda förmyndare. Det innebär att vid ni gemensamt förvaltar ert barns eventuella förmögenhet. Skulle en av gå bort tillfaller det ansvaret ensamt på den kvarlevande förmyndaren.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du mer funderingen eller är intresserad av att få hjälp med att upprätta ett testamente kan du komma i kontakt med en av våra jurister genom denna länk https://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare