FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/08/2014

Överföring av egendom (hus) mellan makar

hej, min far är 63 år och har nyss skrivit över sitt hus på sin nya fru för att hon inte ska stå på backen den dag han dör. Han påstår att det är hans skyldighet mot henne. varken jag eller min syster har någon bra relation med den nya fru. kan jag och min syster göra något? Finns det något alternativ ? tex upprätta avtal att hon har rätt att bo kvar tills hon dör eller liknande?

tack

/k

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så är din far omgift, eftersom du skriver ”nya frun” och har fört över huset till sin fru antingen genom ett köp, gåva eller bodelning under pågående äktenskap genom ett äktenskapsförord.

Detta är inte en skyldighet men något som er far har full rätt att göra och inget som du och din syster kan göra något åt.

Om er far skulle gå bort före frun så ärver makar varandra enligt 3:1 Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637.
Ett undantag från detta är dock arvlåtarens särkullbarn som har rätt att få ut sin arvslott direkt. (Det finns möjlighet att avstå från sin rätt att direkt få ut sitt arv efter en avliden förälder till förmån för sin styvförälder enligt, 3:9 ÄB. Men det låter inte som det blir aktuellt i ärat fall.)

När er far går bort kommer en bodelning ske mellan honom och hans fru där hälften av deras sammanlagda egendom (förutom enskild egendom) blir fruns egendom och hälften av egendomen tillfaller faderns bröstarvingar. Eran fars fru har inte någon rätt i denna ”halva” eftersom hon och er far inte har några gemensamma barn.

Den efterlevande makan skyddas dock alltid av den så kallade basbeloppsregeln som innebär att den efterlevande maken har en rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken (så långt kvarlåtenskapen räcker) alltid få ut egendom till så stort värde att den, tillsammans med egendomen som den efterlevande fick vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom, motsvarar 4 gånger det gällande basbeloppet (3:1 st. 2 ÄB)

Ellinor SvenssonRådgivare