Orosanmälan för en förälder

Jag undrar om man kan skriva en orosanmälan på ena föräldern som bara har umgänge?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du misstänker att ett barn far illa bör du anmäla detta till Socialnämden i din kommun, 14 kap 1 c § Socialtjänstlagen. Du kan inte göra orosanmälan på föräldern som har umgånge, men du kan göra en orosanmälan för barnet förutsatt att barnet riskerar att fara illa av någon anledning.

De situationer som en orosanmälan bör göras varierar beroende på barnets ålder och omständigheterna i övrigt. Du bör i anmälan uppge vilka omständigheter som föranleder din misstänker att barnet far illa. Till exempel bör du uppge de konkreta omständigheter som föranleder din misstanke om att barnet far illa under den tid som barnet umgås med sin förälder som endast har umgängesrätt.

Lawline RådgivareRådgivare