FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/02/2018

Om sparkonto är giftorättsgods och den kritiska dagen

Hej. Min man avled i oktober och nu ska det till en bodelning. Vi har vardera särkullsbarn och inga gemensamma. Jag har ett sparkonto, ska det ingå i giftorätten? Om så är fallet, kan jag då fortsätta att sätta in pengar på det kontot utan att det jag sätter in efter att maken avled räknas till giftorätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Sparkontot:

Utgångspunkten är att den egendom som makarna har med sig in i äktenskapet eller förvärvar under äktenskapet utgör giftorättsgods (7:1 ÄktB). Detta innebär att ditt sparkonto är giftorättsgods i bodelningen, förutsatt att det inte finns något äktenskapsförord där ni avtalat att sparkontot ska vara enskild egendom (7:2 pt. 1 ÄktB).

Den kritiska dagen:

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden den dag dödsfallet inträffade. "Den kritiska dagen" är alltså dödsdagen som avgör vilka tillgångar (och skulder) som ska beaktas i bodelningen (se 9:2 st. 1 ÄktB och om skulderna 11:2 st. 1 ÄktB). Det har alltså ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras efter denna dag. Detta innebär förenklat att du kan fortsätta spara pengar i ditt sparkonto utan att de "nya" pengarna som du sätter in efter att maken avled räknas till giftorättsgods.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare