Om sambors samäganderätt på bostad

Min sambo har köpt en bostadsrätt efter att ha bott hos mig i över ett år.

Tanken var från början att han skulle stå som ägare och låntagare, men nu har finansieringsfrågan ändrats och jag behöver stå med på lånet. Därför ska jag även äga halva bostaden och vi ska bo där tillsammans.

Enligt mäklaren gick det ej att ändra köpekontraktet utan vi får skriva ett gåvobrev. Räcker det att skriva att han ger mig 50% av bostaden eller måste det stå något mer?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline!

Då bostadsrätten förvärvats av din sambo ensamt (han står ensamt på köpekontrakt) så har Er mäklare rätt i att det är ett gåvobrev som ska upprättats i det här fallet. Detta görs för att Du även ska få äganderätt och rätt till avkastning om/när bostadsrätten säljs och även vid eventuell bodelning. Viktigt att veta är att gåvan inte medför att sambolagens bodelningsregler blir tillämpliga (se Högsta Domstolens dom NJA 1997 s.227). Bostadsrätten blir alltså inte samboegendom utan det är fråga om samäganderätt enligt Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, se https://lagen.nu/1904:48_s.1.

Jag rekommenderar ändå att Ni kontakta en familjerättsbyrå för upprättande av samboavtal för att klargöra ert ekonomiska förhållande.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare