Om man hyr en lägenhet i andra hand, går det att sitta i bostadsföreningens styrelse?

Hej! Har en fråga ang uthyrning av bostadsrätt.

Kan en person som hyr en bostadsrätt i andra hand sitta i bostadsföreningens styrelse?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom allmän information om bostadsrättsföreningar. Därefter kommer jag att gå igenom vad som gäller om man hyr ut sin bostadsrätt i andra hand, och vad som gäller i ditt fall.

Allmänt om bostadsrättsföreningar

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt, se Bostadsrättslag 1 kap 1 § (här). En bostadsrättsförening måste vara registrerad. För att en bostadsrättsförening ska kunna registreras måste den ha minst tre medlemmar, och föreningen måste ha stadgar, se Bostadsrättslag 1 kap 2 § (här).

En bostadsrättsförening måste dessutom ha en styrelse och minst en revisor. Detta framgår av Bostadsrättslag 9 kap 12 § (här), respektive Bostadsrättslag 9 kap 26 § (här).

Man måste vara medlem i bostadsrättsföreningen för att kunna inneha lägenheten med bostadsrätt, se Bostadsrättslag 1 kap 3 § (här). Bostadsrätt är den rätt i föreningen som en medlem har på grund av upplåtelsen.

Hyra ut i andra hand

En bostadsrättsinnehavare får hyra ut sin lägenhet i andra hand, om styrelsen godkänner detta, se Bostadsrättslag 7 kap 10 § (här). (Jag går inte in mer på bostadsrättsinnehavarens respektive andrahandshyresgästens rättigheter och skyldigheter, då jag inte bedömer det som relevant för din fråga.)

När en bostadsrättsinnehavare hyr ut sin lägenhet i andra hand är det fortfarande bostadsrättsinnehavaren som är medlem i bostadsrättsföreningen. Andrahandshyresgästen disponerar lägenheten men är alltså inte medlem i bostadsrättsföreningen.

Vad som gäller i ditt fall

Det är vanligt att enbart de som är medlemmar i en förening kan kandidera till föreningens styrelse, dock kan styrelsens stadgar i vissa fall tillåta andra än medlemmar att kandidera.

I en bostadsrättsförening kan, om inte något annat har bestämts i stadgarna, bostadsrättshavarens make/maka eller sambo vara styrelseledamot eller styrelsesuppleant, även om maken/makan eller sambon inte är medlem i föreningen, se Bolagsverkets hemsida (länk här).

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det är troligt att en andrahandshyresgäst inte får sitta i bostadsrättsföreningens styrelse (eftersom andrahandshyresgästen inte är medlem i föreningen), men att du bör kolla vad som står i stadgarna i just den föreningen.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare