FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/08/2023

Om jag är misstänkt för brott, får jag då åka utomlands innan förhöret äger rum?

Jag är misstänkt för ett brott och skall vara på ett förhör, får jag åka utomlands innan förhöret äger rum?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av rättegångsbalken (RB).

Om jag är misstänkt för brott, får jag då åka utomlands innan förhöret?

Du har rätt att åka utomlands om du inte fått ett s.k reseförbud av antingen åklagaren eller av domstolen. Ett reseförbud kan utfärdas om någon är skäligen misstänkt för ett brott där fängelsestraff finns på straffskalan och det finns risk för att den misstänkte undanhåller sig (25 kap 1§ RB). Om du inte fått något reseförbud utfärdat finns det inga hinder för dig att resa utomlands innan förhöret äger rum.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om det är något annat du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare