FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/09/2019

Om en person står åtalad för flera grova brott, behandlas de då i separat av olika åklagare eller kan de tas upp under samma rättegång?

Hej

Om en person står åtalad för flera grova brott, behandlas de då i separat av olika åklagare eller kan de tas upp under samma rättegång?

Tacksam för svar

Mattias

Lawline svarar

Hejsan!

Aktuellt lagstiftning: Rättegångsbalken, förkortat "RB".

I RB 43 kapitel 3§ stadgas det att om åtal har väckts mot någon för flera brott ska åtalen handläggas i en rättegång. Huvudregeln är således att åtal mot någon för flera brott ska handläggas i en rättegång och det är således en enda åklagare som har hand om åtalen. Vidare står det dock att åtal kan delas upp om det är en fördel för målets handläggning. Detta förutsätter att det är flera brott som personen är åtalad för. Man kan inte dela upp ett och samma brott i flera rättegångar.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare