FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/08/2018

Om det föreligger fel i varan, vad kan man kräva av säljaren?

Hej! Köpte en Volvo s40 på blocket. Det begärda priset var 29900 kr. Ac slutade fungera efter att annonsen las in så jag betalade 25000 kr och skulle fixa ac själv.

Jag fick info om att allt utom ac skulle va ok med bilen. Jag provkörde ca 10 min och jag undersökte bilen. Den verkade ok förutom några små "skönhetsfel". Bilen var nybesiktigad och i annonsen stod att flera saker var bytta, bl.a. koppling och kamrem. På väg hem hann jag köra ca 20 min innan växellådan rasade och bilen fick bärgas bort. Ringde direkt och ville häva köpet, men säljaren sa nej. När växellådan monterades ner, plockades fronten bort och då visade det sig att bilen varit krockad och flera fel upptäcktes. Dessutom var växellådan helt tom på olja. Kontaktade säljaren som förnekar att han vet något om detta och hävdar att bilen var helt ok när han hade den.

I efterhand har jag fått information av personen som ägde bilen innan honom att han informerade om att alla vätskor tömdes efter olyckan. Han sålde den för 5-6000 kr, alltså begärde personen vi köpte av ca 5 gånger mer än vad han själv köpt den för. Felen hade inte kunnat upptäckas utan att skruva bort front och växellåda. Bilverkstad har konstaterat att växellådan varit tom på olja längre tid och att lagren skurit inte kan bero på något jag gjort. Jag har gett förslag på olika lösningar, men han är inte intresserad. Nu går hans nummer inte nå. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är en köprättslig fråga. Då du köpte din bil genom en annons på blocket kommer jag utgå från att säljaren i fråga var en privat person. Det är då köplagen som blir tillämplig. På detta område råder s.k. avtalsfrihet, vilket innebär att lagen kan ställas åt sidan genom att man har avtalat om annat. Jag kommer dock att utgå från att ni inte har avtalat om vad som kommer hända om det föreligger fel i varan.

Det föreligger fel i bilen

Om den vara man köper avviker från vad man med fog kunnat förutsätta är den felaktig (17 § köplag). Vad man har fog för att förutsätta påverkas av omständigheterna. I ditt fall tänker jag att det pris du betalade för bilen samt den information som säljaren lämnat om bilen bl.a. påverkar vad du haft fog för att förutsätta. Priset på 25 000 kr och att bilen nyligen blivit besiktigad gav dig anledning att tro att bilen var i hyfsat gott skick. Du har definitivt haft fog för att tro att bilen skulle vara i ett bättre skick än vad den var. När man köper en bil har man rätt att tro att den ska fungera som andra bilar brukar av samma slag. Så länge säljaren inte har sagt att något inte fungerar har man anledning att tro att den gör det. Det föreligger alltså fel i den bil som du har köpt.

Man kan inte kräva att du borde ha upptäckt felen vid undersökning av bilen

När man har fastställt att ett fel föreligger är nästa steg att titta på din undersökningsplikt (20 § köplag). Du får nämligen inte åberopa fel som du borde ha upptäckt vid din undersökning av varan innan köpet. De krav som man ställer på dig som köpare varierar och man tar hänsyn till dina kunskaper och erfarenheter på området. Då du har provkört bilen och fått förklarat från säljaren att bilen skulle vara ok kan man inte kräva att du borde ha upptäckt felen. Du kan därför göra gällande fel i bilen gentemot säljaren.

Avhjälpning, prisavdrag eller hävning av köp

Nästa steg är att man måste reklamera till säljaren (32 § köplag). Det låter som att du redan har gjort detta i och med att du pratade med säljaren om felen i bilen. I första hand brukar säljaren ha rätt att avhjälpa felet (34 § köplag). Det innebär att säljaren kan få reparera bilen till ett sådant skick som stämmer överens med vad ni avtalat om. Om inte avhjälpande kan ske eller om säljaren inte gör detta inom en skälig tid från din reklamation har du rätt till prisavdrag eller hävning (37 § köplag). Vid ett prisavdrag ska du få ut mellanskillnaden mellan det pris du betalade och bilens egentliga marknadsvärde då du fick den (38 § köplag).

För hävning krävs det att felet i bilen är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § köplagen). Vad som är ett väsentligt fel är inte speciellt tydligt. En fråga man kan ställa är om du eller någon annan hade varit villig att köpa bilen i dess skick till ett lägre pris. Om svaret är nej skulle det kunna innebära ett väsentligt fel i bilen. Det är dock en ganska krånglig bedömning. I och med att bilen inte verkar fungera alls utan kräver ganska omfattande reparationer skulle jag vilja säga att det är ett väsentligt fel och att du har rätt att häva. Men det är som sagt en bedömningsfråga. I så fall måste du ge säljaren en hävningsförklaring, något du också gjorde första gången du talade med säljaren.

Du kan även ha rätt till skadestånd för olika kostnader som kan ha uppkommit p.g.a. säljarens avtalsbrott, t.ex. bärgningskostnader (40 § köplag).

Om det inte går att prata med säljaren och kommer överens om någonting är alternativet att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten där du bor. För rådgivning och hjälp med processen kan jag rekommendera att du bokar en tid med någon av våra jurister.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare