Ogiltighet av äktenskapsförord vid otrohet

Hej,

Jag har en fråga angående äktenskapsförords giltighet. Om man vid tidpunkten för påskrift av ett äktenskapsförord kan bevisa att ens partner haft en samtidig relation/otrohetsaffär med någon annan, kan man då få detta äktenskapsförord ogiltigförklarat?

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Äktenskapsförord är ett så kallat formavtal och är bindande ifall alla formkrav har iakttagits. Formkraven för detta är att det är skriftligt, underskrivet av båda parterna och registrerat hos skatteverket, 7:3 Äktenskapsbalken (ÄktB).

Är detta iakttaget är således äktenskapsförordet bindande för båda parterna. Ett äktenskapsförord kan således inte bli ogiltigt då alla formkrav är iakttagna, med det kan jämkas eller lämnas utan hänseende i en eventuell bodelning enligt 12:3 ÄktB. Detta ska ske om ett villkor är oskäligt (vilket det inte verkar vara i detta fallet) eller pga. omständigheterna vid förordets tillkomst. Förarbeta pekar på att syftet med paragrafen är att förhindra eventuell oskälig lottlöshet, exempelvis vid långt äktenskap där den andre maken erhåller allt eller mycket stor del vid en bodelning och den andre inget pga. äktenskapsförordet.

Då förarbetena och rättspraxis mer pekar på ekonomiska förhållanden som anledningar till oskäligthet, tror jag inte att otrohet kan räknas som en sådan. Otrohet är således inte nog grund för att jämka ett äktenskapsförord där alla formkrav är iakttagna.

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare