FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/10/2014

Ogiltigförklara bodelning

Vid bodelning ägde min man ingenting i Sverige. Jag visste att det var fusk redan då, men blev tvunget att hålla tyst om det. Bara 5,6 månader efter bodelningen och skilsmässa har han en fastighet, hyr jättedyr lägenhet och har AB med flera miljoner i omsättning, bilar osv. Jag har min inkomst på 21800 kr, lånade pengar av banken till en liten bostadsrätt och har jättesvår att klara mig. Huset jag fick vid bodelningen samt bankskuld, såldes utan vinst. Finns något jag kan göra för att överklaga eller ogiltigförklara bodelning eller vad som helst. Jag klarar inte att se honom plötslig så rik. Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Vid bodelning utgår man från hur egendomsförhållandena såg du den dagen då ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Eventuella ändringar i egendomsförhållandena efter denna dag kommer inte att beaktas. Skulle exempelvis din make få en dyrbar bil i gåva efter att skilsmässoansökan skickats in, ska denna bil utelämnas från bodelningen.

Om du som make är missnöjd med bodelningen, som en bodelningsförrättare gjort, kan du klandra denna inom fyra veckor efter delgivningen. Efter dessa fyra veckor kan ingen klandertalan väckas (17 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Vid bodelning upprättas ett bodelningsavtal som båda makarna senare skriver under (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Ett bodelningsavtal är, precis som vilket annat avtal som helst, bindande. Ett ingånget avtal kan som huvudregel inte ångras och lämnas ogjort. Dock finns det ogiltighetsgrunder som kan medföra att ett avtal åsidosätts. Är avtalet till exempel oskäligt eller har den enda maken vilselett den andra maken genom att uppsåtligen utelämna avgörande uppgifter (jfr 30 och 36 §§ avtalslagen), kan ogiltighet komma på tal. Dessa bestämmelser tillämpas restriktiv och det ställs höga beviskrav på dig som försöker bevisa ett eventuellt svek.

För att sammanfatta detta, så görs en bodelning med utgångspunkt i makarnas tillgångar den dagen då ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten. Att den ena maken senare förvärvar stora inkomster, påverkar inte bodelningen. Har en bodelningsförrättare anordnats och är du missnöjd med dennes bodelningen, kan bodelningen klandras inom fyra veckor efter delgivning. Ett bodelningsavtal är bindande, men kan vid bevisat uppsåtligt vilseledande ogiltigförklaras.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare