Normalt slitage

Hej,

Jag har flyttat ifrån min förra lägenhet och när jag flyttade så kom hyresvärden med krav om ersättning av onormalt slitage på lägenheten. Det saken gäller är några små rivmärken i tapeten som fanns där när jag flyttade in, då jag har haft möbler framför hela tiden jag bott där. Till saken hör att jag inte kan motbevisa det då jag inte fick nåt besiktningsprotokoll när jag flyttade in eller tog bilder på lägenheten.

Jag sa till hyresvärden att jag inte tyckte det va ett rimligt ersättningsbelopp och att det inte va jag eller mina katter som orsakat skadorna. hyresvärden svarade med att ta ut en "bekant" inom besiktning och sen en "offert" av en målare, och har därmed gett en exakt summa.

Jag upplever fortfarande att det inte är mitt fel och vill inte betala. nån rapport eller offert har jag heller ej fått se efter att frågat efter det. Hur ska jag gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först i korta drag förklara hur rättsläget ser ut och sedan berätta vad du kan göra om du vill gå vidare med saken.

Kan hyresvärden kräva ersättning för skadorna på tapeterna?

En hyresgäst har en plikt att vårda sin lägenhet under hyrestiden och om hyresgästen orsakar en skada som inte beror på så kallat normalt slitage har hyresvärden rätt att kräva ersättning av hyresgästen för den skadan. Hyresvärden har däremot en skyldighet att reparera skador som uppkommer på grund av normalt slitage. Till normalt slitage hör vanligtvis mindre skador på tapeter, fettfläckar på väggar och repor på golv etc., och dessa typer av skador är alltså hyresvärden skyldig att bekosta reparationen av. Som utgångspunkt är det alltså inte du som ska behöva bekosta en reparation p.g.a rivmärkena (se jordabalken, 12 kap. 15 och 24 §).

Om dessa rivmärken är så pass stora att de inte skulle räknas som en skada som orsakats av normalt slitage är det ändå hyresvärden som har bevisbördan för att rivmärkena har uppstått under själva hyrestiden. Det är alltså inte du som måste bevisa att de inte har gjort det. Om hyresvärden inte kan bevisa att märkena uppkom medan du hyrde lägenheten kommer en domstol att utgå från att märkena uppkom innan du flyttade in.

Vad du kan göra nu

Du kan naturligtvis försöka prata med hyresvärden, men om inte det hjälper kan du ta saken till domstol. Eftersom jag inte vet så mycket om omständigheterna i ditt fall skulle jag rekommendera att kontakta hyresgästföreningen eller en jurist för mer rådgivning. Du är naturligtvis varmt välkommen att kontakta Lawline för mer rådgivning. Du kan antingen ringa vår telefonrådgivning eller kontakta vår juristbyrå. Dessa tjänster hittar du på vår hemsida.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare