FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/03/2018

När uppstår personligt betalningsansvar för en skuld om ingen kontrollbalansräkning har upprättats?

Hej! Jag undrar vad som gäller för en aktieägare i följande fall angående det personliga betalningsansvaret för bolagets förpliktelser som uppkommer efter att en KBR inte upptättats;

Ett AB har ett avtal med en privatperson om ett arbete. Det utförs men sedan uppkommer brister i arbetet, vilket AB:et inte vill åtgärda. Personen stämmer AB:et och TR ger en dom på betalningsskyldighet för de uppkomna bristerna. Frågan är om ägaren har ett personligt ansvar för detta? Uppkom förpliktelsen redan vid avtalet eller är det en "ny" förpliktelse som uppkommer via domen från TR?

(Aktiekapitalet va förbrukat 1 år innan domen avgjordes och ingen KBR hade upprättats. Avtalet om arbetet uppkom ju långt innan skäl fanns att anta att aktiekapitalet var förbrukat).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Styrelsen är skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning om det egna kapitalet blir för lågt

Som du redan känner till är styrelsen skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning om det finns skäl att anta att bolagets egna kapital understiger hälften av aktiekapitalet (25 kap. 13 § aktiebolagslagen). Jag vill dock förtydliga att detta är styrelsens ansvar; en aktieägare har alltså inte denna skyldighet, såvida inte aktieägaren också är styrelseledamot.

Uppfyller inte styrelsen sin skyldighet blir styrelseledamöterna betalningsansvariga

Skyldigheten att upprätta en kontrollbalansräkning är mycket riktigt förenad med en personlig betalningsskyldighet för förpliktelser som uppstår efter att skyldigheten inträdde (25 kap. 18 § 1 st. aktiebolagslagen). Motsvarande skyldighet finns även för andra som agerar på bolagets vägnar med vetskap om att styrelsen inte har upprättat en kontrollbalansräkning (25 kap. 18 § 2 st. aktiebolagslagen).

Den mest relevanta frågan i sammanhanget är när en förpliktelse uppstår. Domstolar "skapar" som utgångspunkt inga nya rättsförhållanden, utan de har till uppgift att fastställa vad som redan gäller. Betalningsförpliktelsen fanns således redan innan domstolen meddelade sin dom. Eftersom förpliktelsen i din fråga avser skadestånd eller prisavdrag för ett felaktigt utfört arbete har förpliktelsen uppstått när avtalsbrottet skedde, dvs. troligtvis när företaget avslutade arbetet utan att de brister som förelåg var åtgärdade.

En liten parentes: Om en förpliktelse skulle anses ha uppstått när domstolen meddelar sin dom skulle detta innebära orimliga konsekvenser. T.ex. skulle man i så fall inte kunna kräva dröjsmålsränta för tiden före domstolens dom, trots att skulden har funnits i många år dessförinnan.

Sammanfattande svar på din fråga

En förpliktelse med anledning av ett avtalsbrott uppstår när avtalsbrottet sker. Att förpliktelsen har fastställts av domstol senare, när en skyldighet att upprätta en kontrollbalansräkning förelåg, saknar betydelse. Av det skälet uppstår ingen personlig betalningsskyldighet för styrelseledamöterna i ett aktiebolag, förutsatt att inte själva avtalsbrottet skedde medan styrelsen var skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare