När ska jag som bostadshyresgäst betala hyran?

Hej,

Jag har ingått i ett hyresavtal i andrahand. I hyresavtalet står det inte när betalning ska inkomma månadsvis. Jag har sagt upp kontraktet som har 3 månaders uppsägningstid och dem som jag hyr från har skickat mig en faktura med det fullständiga beloppet med ett förfallodatum inom 10 dagar som förfaller mitt i månaden. Har jag rätt att betala denna fakturan i slutet av månaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jajamänsan, det har du.

Du och din hyresvärd har haft möjlighet att avtala om när betalning ska ske, men eftersom ni inte har gjort det så finner vi vägledning i fråga om när hyran ska betalas i 12 kap. 20 § Jordabalken. Där föreskrivs att du i egenskap av bostadshyresgäst (1) alltid har rätt att betala per månad (även om längre betalningsperiod skulle vara avtalad) och (2) alltid har rätt att betala senast sista vardagen före månadens början (även om avtal träffats om tidigare förfallodag). Detta är en tvingande regel. Alltså har du rätt att göra månadsvis betalning sista vardagen före ny månads början.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare