FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/11/2023

När ska gåvor ingå vid bodelning av sambos?

Hejsan, Jag och min sambo har valt att separera. Vi har bott i en villa i ca 3 år och har skrivit samboavtal vid inköpet av fastigheten. Jag äger ca 20%. Men gällande möbler och dylikt har vi under årens gång köpt en del gemensamt men väldigt mycket har vi fått av min sambos föräldrar. Det jag undrar är ifall de möbler som vi fått av sambons föräldrar ska delas lika eller är det hens egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och vilken lag som är tillämplig.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta generellt vad som gäller kring möbler och annan lös egendom vid en bodelning av sambor. Samt vad som gäller lös egendom som den ena sambon har fått i gåva.

Då frågan rör bodelning av sambos så kommer jag använda mig av sambolagen (2003:376) (SamboL) för att besvara din fråga.

Vad som gäller om ni har samboavtal.

Sambolagens bestämmelser om bodelning kan ändras eller bortses från helt genom ett samboavtal (9 § SamboL). Det framgår inte av frågan men jag antar att samboavtalet ni har skrivit inte reglerar mer än ägarförhållandet kring fastigheten ni äger gemensamt. Jag kommer därför utgå från sambolagens regler kring fördelning av eran samboegendom. Skulle detta inte vara fallet så är du välkommen att skicka in en till fråga.

Förklaring om bodelning mellan samboende, vad bohag är och vad som gäller för möblerna som ni fått av sambons föräldrar.

Vad som gäller generellt när ett samboförhållande upphör är att om någon av samborna begär en bodelning så ska det ske. I bodelningen så ska samboegendomen fördelas mellan samborna (8 § SamboL). Samboegendomen består av två delar (3 § SamboL). Den första delen är eran gemensamma bostad och den andra delen är erat bohag. En förutsättning för att egendom ska ingå i en bodelning är att ni har förvärvat bostaden/bohaget för gemensam användning. Bohaget består av exempelvis möbler och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Möbler ingår alltså i samboegendomen och ska inkluderas i bodelningen om de har förvärvats för gemensamt bruk.

Gällande möblerna som ni har fått i gåva. Möbler som ni har förvärvat för gemensamt bruk ska enligt ovan ingå i bodelningen. Det finns dock ett undantag för detta när det gäller gåvor. Det är om gåvan, i ert fall möblerna, gavs med villkoret att det skulle vara din sambos enskilda. Alltså att möblerna endast var avsedda för din sambo. Finns ett sådant villkor så ska möblerna inte ingå i bodelningen (4 § SamboL).

Avslutande ord.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Skulle något vara otydligt eller om du undrar något mer är du välkommen att skicka in en till fråga eller boka tid med en av våra jurister.

Erik StrandnerRådgivare