När räknas förvärv som samboegendom?

Hej! Jag har umgåtts med en kille till och från i ca 1 års tid nu, vi är inte ett formellt par utan dejtar, han sover hos mig ungefär varje natt och vi umgås mycket. Lägenheten är köpt av mig samt min familj i somras, därmed innan jag började träffa honom på ett stabilare plan (vi började träffas på detta sätt vid jul). Jag undrar hur detta fungerar juridiskt, bör jag skriva samboavtal trots att han inte har nyckel till lägenheten? Eller är det lugnt med tanke på att jag köpte lägenheten utan avsikt att han skulle vara där mycket? Hur fungerar det?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Med tanke på att din kille sover hos dig ungefär varje natt sedan en längre tid tillbaka skulle ni troligtvis anses vara sambos, jag kommer därför utgå från sambolagen när jag svarar på din fråga (1 § sambolagen).

Enligt lagen gäller att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, förutsatt att egendomen har förvärvats för gemensam användning. Om samboförhållandet upphör ska all samboegendom fördelas lika mellan samborna genom bodelning. Samborna kan avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (3 §, 8 §, 9 § och 14 § sambolagen).

Enligt förarbeten till lagen anges att vad en sambo har förvärvat före samboskapet normalt inte anses vara förvärvat för gemensam användning, men om förvärvet sker i nära anslutning till samboskapet kan det ibland anses att förvärvet har skett för att egendomen ska användas gemensam. Som exempel anges när ena parten "strax före samlevnadens början" har införskaffat en bostad som samborna därefter har bott tillsammans. Avgörande vid denna bedömning är avsikten med förvärvet, om det var att egendomen skulle användas gemensamt (prop. 1986/87:1 s. 257).

Sammanfattning och rekommendation

Som utgångspunkt gäller att egendom som har förvärvats före samboskapet inte är samboegendom. Eftersom köpet av din lägenhet var några månader innan ett eventuellt samboskap startade, har förvärvet troligtvis inte skett i för nära anslutning till samboskapet för att lägenheten ändå skulle anses vara samboegendom. Min bedömning är att din lägenhet inte skulle anses vara samboegendom eftersom avsikten med förvärvet inte var att lägenheten skulle användas av dig och din kille gemensamt.

Om din kille ändå skulle påstå att lägenheten är samboegendom är det han som behöver bevisa det vid en eventuell tvist. Om du ändå känner dig osäker kan du skriva ett samboavtal som anger att lägenheten inte är samboegendom, för att förhindra eventuell tvist. Om du behöver mer praktisk hjälp med detta är min rekommendation att du bokar tid med en av våra kunniga jurister.

Annars hoppas jag att du är nöjd med mitt svar!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare