När kan man väcka åtal om man utsatts för en ärekränkning?

mitt ex skrek på mig att jag säljer min kropp för knark. han sitter i rullstol så hans personal var i närheten.

kan jag annmälla han för ärekränkning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka brott kan bli aktuella?

Förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken)

För att en gärning ska omfattas av regeln för förtal så måste en person ha utpekat en annan för att antingen ha begått en brottslig gärning eller för att vara klandervärd i sitt levnadssätt. Eftersom det fanns flera personer närvarande i detta fall så kan det gå att betrakta situationen som att informationen har spridits. Det går att undgå ansvar för förtal när en person haft anledning att sprida informationen samt om informationen var sann eller om personen som spred informationen hade anledning att tro att det var så. Det verkar inte som att undantaget blir aktuellt i detta fall.

Förolämpning (5 kap. 3 § Brottsbalken)

Om situationen inte omfattas av bestämmelsen om förtal så kan brottet förolämpning bli aktuellt. Enligt lag så utgör förolämpning en situation då en person uttalar sig nedlåtande mot en annan person eller annars utsätter en annan för förödmjukande uttalanden. För att brottet ska kunna bli aktuellt krävs det dessutom att uttalandet har som syfte att såra den andres självkänsla eller värdighet.

Vad kan du göra nu?

Varken brottet förtal eller brottet förolämpning faller under allmänt åtal (5 kap. 5 § Brottsbalken). Detta betyder att en person, som känner att han eller hon har utsatts för ett sådant brott, själv måste väcka åtal mot den potentiella gärningsmannen. Om du därför känner att du har utsatts för brott så måste du alltså själv väcka enskilt åtal. Detta gör du genom att lämna in en stämningsansökan till domstolen (47 kap. 1 § Rättegångsbalken). Det är dock viktigt att informera om att ett enskilt åtal kan innebära stora kostnader i form av rättegångskostnader, om du skulle förlora målet.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare