FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/02/2022

När kan beslut av universitet/förvaltningsrätt överklagas?

Hej! En elev har via universitetet (i Sverige) anmält mig till disciplinnämnden som har valt att gå vidare med ärendet efter "utredning". Detta betyder att min institution som jag pluggar på kommer att ta över fallet och bestämma vad som händer. Deras beslut att gå vidare med ärendet har jag försökt att överklaga men universitetet påstår att deras beslut inte är överklagbart enligt högskoleförordningen. Vad ska jag göra nu? Jag måste ge yttrande till Förvaltningsrätten men vet inte vad jag ska säga. Dessutom, om min överklagan avvisas, betyder detta att institutionen kommer att kunna bestraffa mig utan att jag kan överklaga igen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan kommer jag att beskriva vissa utgångspunkter som förhoppningsvis är till hjälp för dig. Jag är lite osäker på vart i processen du befinner dig men jag har försökt förhålla mig till detta genom att ge dig ett svar som behandlar överklagande av både disciplinnämnden och förvaltningsrättens beslut. Om jag har missförstått någonting får du gärna återkomma med ett förtydligande.

Beslut om avstängning/varning kan överklagas

Beslut av disciplinnämnd som gäller avstängning eller varning är de enda beslut som kan överklagas till förvaltningsrätt (se 12 kap. 3 § Högskoleförordningen). Detta betyder alltså att disciplinnämndens beslut om att "gå vidare med ärendet" inte är överklagbart i sig. Du måste vänta till dess att disciplinnämnden har fattat ett ev. beslut om avstängning eller varning.

Hur överklaga till förvaltningsrätt?

Hur du överklagar till förvaltningsrätten framgår bland annat av 3 – 7 a §§ förvaltningsprocesslagen (förkortat FPL). Bland annat gäller att överklagan ska vara skriftlig och att den ska lämnas in till den myndighet som fattade beslutet (dvs. Universitet). Överklagan måste ske inom tre veckor från dagen då du fick del av beslutet.

Förvaltningsrättens beslut kan i sin tur överklagas till kammarrätten, men för detta krävs prövningstillstånd (se 40 § Förvaltningslagen).

Yttrandet

Jag vet inte riktigt vilken typ av yttrande det är du ska lämna eftersom jag är osäker på om ditt ärende behandlas av disciplinnämnden eller om du har överklagat till förvaltningsrätten och ditt ärende behandlas där. Vad som rent generellt kan sägas om yttranden är att det är ett tillfälle för dig att lägga fram "din sida", dvs. din redogörelse för vad som har hänt.

Om överklagan avvisas

Jag är lite osäker på vad du menar med att "överklagan avvisas". Om du menar att förvaltningsrätten har tagit upp saken till prövning efter ditt överklagande men att beslutet som fattats är till din nackdel, dvs. universitetets beslut om disciplinåtgärd har fastställts av förvaltningsrätten, och universitetet därefter verkställer den aktuella disciplinåtgärden kan du troligtvis inte överklaga detta. Anledningen är att samma sak inte får prövas två gånger - eftersom du redan har överklagat beslutet om disciplinåtgärden, kan du inte överklaga exakt samma beslut en gång till. Däremot kan du (som nämnt ovan) överklaga förvaltningsrättens beslut till kammarrätten (se 33 § FPL)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare