FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2017

När kan arbetsgivaren kräva läkarintyg?

Hej, jobbar varannan helg och var sjuk söndagen v.45, sedan blev jag genomförkyld lagom till nästa jobbhelg och var frånvsrande söndagen v.47. Nu kräver arbetsgivaren läkarintyg från senaste söndagen jag skulle jobbat, alltså den söndagen i v.47 via sms.

Vårdcentralen skriver inte ut läkarintyg i efterhand. Kan min arbetsgivare kräva detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en arbetstagare blir sjuk är det arbetsgivaren som betalar sjuklön de första 14 dagarna. Från dag 8 ska arbetstagaren lämna in ett läkarintyg till arbetsgivaren för att vara berättigad till sjuklön dag 8-14. Din arbetsgivare har alltså rätt att kräva ett läkarintyg av dig. Lämnas inget läkarintyg har inte arbetsgivaren någon skyldighet att utge sjuklön för den sista sjukperioden, alltså dag 8-14 enligt 8 § i Lag om sjuklön.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare