När får äktenskapsordet sin betydelse?

Hej, jag har skrivit ett äktenskapsförord när jag gifte mej eftersom jag har några hundra tusen på banken, ett arv efter mina föräldrar, och hade det innan vi gifte oss, vi bor i ett hus som min man o jag äger ihop. Jag jobbar deltid och min man är pensionär med jättedålig pension. Han miste sitt bostadstillägg när vi flyttade ihop. Jag undrar varför jag måste dela med mej av min lilla förmögenhet, jag har ju skrivit äktenskapsförord att det är min enskilda egendom?

Han får inget bostadstillägg pga mina pengar. Vad är det för vits med ett äktenskapsförord? Är det endast inför en bodelning? Vi har barn på varsitt håll. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Genom ett äktenskapsförord kan två makar eller blivande makar avtala att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hens enskilda egendom (7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken). Med enskild egendom avses sådan egendom som inte är föremål för bodelning. Äktenskapsordet får alltså betydelse endast vid en bodelning.

Inkomster och tillgångar är sådana faktorer som påverkar bostadstillägget. Ska bostadstillägget ges till en gift person så beaktas båda makarnas inkomster och tillgångar. Det spelar alltså ingen roll om dina tillgångar är din enskilda egendom, de kommer fortfarande att påverka bedömningen för hur mycket bostadstillägg din man kommer att få.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare