När den efterlevande sambon begär bodelning

Hej!! Jag och min sambo flyttade till gemensam hyreslägenhet förra året. Kontraktet på lägenheten är mitt. Om min sambo dör har hans anhöriga rätt till hans ägodelar och hälften av det vi köpt ihop. Och måste jag flytta i från min lägenhet då. Även om kontraktet står på mig. Eller tillfaller allt mig. och om jag avlider först får får sambon bo kvar då eller sägs lägenheten upp då. Vad gäller.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör på grund av att den ena sambon avlider så har den efterlevande sambon inte arvsrätt. Det som däremot kan bli aktuellt är att den efterlevande sambon har rätt att begära bodelning. En bodelning innebär att all den egendom som samborna har förvärvats för gemensam användning ska delas lika, så kallad samboegendom. Detta gäller även för den gemensamma bostaden. Det är endast den efterlevande sambon som kan begära bodelning och det är därför inte möjligt för den avlidna sambons arvingar att begära bodelning.

I ditt fall innebär detta att om din sambo skulle avlida före dig så är det endast du som kan begära bodelning. Om du begär bodelning så kommer bodelningen att ske mellan dig och din sambos arvingar. Eftersom att ni har förvärvat er bostad gemensamt så kommer denna att ingå i bodelningen. Detsamma gäller för den egendom som du och din sambo under ert förhållande har förvärvat för gemensam användning.  Den egendom som däremot inte har förvärvats gemensamt, utan endast av din sambo, kommer att tillfalla hans arvingar oavsett om du begär bodelning eller inte.

Detta innebär att om din sambo avlider så har du möjlighet att välja om bodelning ska ske eller inte. Om du inte väljer att begära bodelning så kommer du att vara den som har rätt till er bostad då det är du som står på kontraktet. Det kommer i ett sådant fall inte heller att ske någon hälftendelning av den övriga samboegendomen. Att inte begära bodelning kan därför vara att föredra när den efterlevande sambon är den som äger mer än hälften av samboegendomen.

Om du däremot avlider först så kommer en bodelning endast att ske om din sambo begär detta. Om din sambo begär bodelning så kommer bostaden att ingå i bodelningen mellan din sambo och dina arvingar. Din sambo har på så sätt en möjlighet att överta bostaden om du avlider först. För att din sambo ska få överta bostaden krävs att han ersätter dina arvingar för hälften av bostadens värde.

Om du och din sambo vill ärva efter varandra bör ni upprätta ett testamente.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare