FrågaAVTALSRÄTTGåva30/05/2018

När är gåvor bindande?

En släkting till mig uppger att han blivit lovad en större summa pengar av min moster som gåva. Han vill nu ha ut dessa i efterhand då hon har gått bort. Inga bröstarvingar finns.

Han ärver enligt testamente enbart legat.

Hur kan han möjligen styrka detta så att det håller juridiskt?

Har innan hävdat muntligt testamente som inte innehåller giltiga formkrav och försöker nu med detta istället då ärendet har gått vidare till skiftesman. Inte på hans begäran dock.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt undrar du om din släkting har rätt till pengar på grund av ett gåvolöfte av din moster innan hon gick bort. Precis som du själv nämner är inte ett sådant löfte ett giltigt giltigt testamente , eftersom ett testamente har vissa specifika formkrav.

I Gåvolagen (1936:83) finns reglerna kring när en gåva är bindande för gåvogivaren. Enligt 1 § Gåvolagen är en gåva av inte bindande för gåvogivaren förrän gåvan är fullbordad. Gåvolöften är alltså inte bindande. Gåvan måste rent ut sagt ha kommit i gåvomottagarens händer. Din släkting har alltså ingen juridisk rätt att kräva av dödsboet att gåvolöftet verkställs.

Ett undantag till detta är om gåvolöftet var avsett att komma till allmän kännedom. Om t.ex. ett företag skriver på sin hemsida att de lovar att donera en stor summa till en välgörenhetsorganisation, är gåvolöftet bindande. I annat fall hade ju företaget kunnat tillgodoräkna sig otillbörlig goodwill.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se

Carl Trolle OlsonRådgivare