FrågaAVTALSRÄTTGåva11/06/2017

När är ett löfte om gåva bindande?

Hej!

Jag skilde mig i vintras och min exman hade lovat mig pengar för en utbildning jag går, vid bodelningen skrevs ett gåvobrev om att han skulle ge mig pengarna när vår pågående bostadsaffär var klar. 2 maj hade vi frånträde från fastigheten och jag påminde då om pengarna, men han vägrar att betala!

Jag har vänt mej till KFM för att få hjälp och de har skickat ut två brev till honom, men han säger att han inte tänker betala. Så som jag förstår det så är nästa steg att vända sej till en domstol....så min fråga är, hur bindande är ett gåvobrev och hur stor är chansen att han ska bli dömd att betala mig pengarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor regleras i Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (Gåvolagen). I 1 § stadgas att utfästelse om gåva är bindande, om den gjorts skriftligt i en urkund som överlämnats till gåvotagaren. Detta innebär ungefär att ett löfte om gåva som gjorts skriftligt och sedan överlämnats till den som ska motta gåvan är bindande. Gåvobrevet du fått av din exmake uppfyller dessa krav, alltså är han bunden av sitt löfte. För att han ska anses ha fullbordat sitt löfte enligt gåvolagen måste han enligt 2 § se till att det han lovat kommer i din besittning. Detta innebär att han måste betala de pengarna han lovat dig i gåvobrevet.

I ditt fall skulle jag säga att dina chanser är goda att få pengarna av din exmake genom att ta ärendet till domstol. Annat skulle det vara om hans löfte om pengar endast gjorts muntligt, vilket inte skulle vara bindande enligt 1 § gåvolagen. Eftersom du fått det nedtecknat i ett gåvobrev är det dock i lagens mening ett bindande löfte om gåva.

Hoppas att du fick klarhet i din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare