När är en ersättningskyldig för skador i hyreslägenhet?

Är man ersättnings skyldig om man tappar något på spishällen så att den går sönder.

Fakturan kom ca. 1.5 år efter skadan och 3 månader från att vi flyttat från lägenheten.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

När det gäller ersättningsskyldighet för skador i en hyreslägenhet är i regel hyresgästen ersättningsskyldig för de skador denne orsakar i lägenheten under den tid att denne bor där. I det fallet att en flyttar ifrån en hyresrätt görs alltid en besiktning av lägenheten. Vid denna besiktning uppmärksammas den som tidigare varit hyrestagare på de skador denne anses orsakat i lägenheten sedan den förra besiktningen och dessa blir den före detta hyresgästen skyldig att ersätta enligt 12 kap 24 § i den s.k hyreslagen (https://lagen.nu/1970:994). För att ni ska vara skyldiga att ersätta skadorna på spishällen bör därmed dessa skador ha upptagits i besiktningsprotokollet och ni bör vidare ha underrättats om dessa i samband med besiktning. Preskriptionstiden på en konsumentfodran är dock 3 år, ersättningsskyldigheten kvarstår därmed för sådana skador som tagits upp i besiktningsprotokollet i upp till 3 år.(https://lagen.nu/1981:130)

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare