Muntligt avtals giltighet

Hej,

Jag har en fastighet där jag sålt av en del till en köpare.

Köparen säger att de gärna vill köpa resten av fastigheten till en viss summa innan ett visst datum.

Slutdatumet närmar sig och jag bestämmer mig för att sälja, men nu hävdar köparen att marknaden ändrats och värdet ej är lika högt. Samt att finanserna är slut för att de investerat på annat håll eftersom jag kändes som en osäker säljare.

Vad gäller enligt muntliga avtal?

Tacksam för återkoppling.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Muntliga avtal är svåra att få igenom. Detta eftersom det är du som har bevisbördan, d.v.s det är du som ska bevisa att ett avtal faktiskt föreligger. Det kan lätt bli ord mot ord. Därför är det viktigt att redan från början upprätta ett skriftligt avtal, vilket är lätt att inte tänka på när det väl gäller.

Har du bevis på att ett avtal föreligger? Om inte kan det bli svårt att få igenom avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Joéla EhnbergRådgivare