Pappa står som formell ägare i registreringsbeviset medan sonen är den rätta ägaren enligt muntligt avtal.

Jag köpte en moped för några månader sen och jag betalade allt för den. Den står dock skriven på min pappa. Vi två har avtalat muntligen om att den är min. Vem är ägaren enligt lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du i detta fall har betalat för bilen samt att den är i din besittning, men att din pappa är den som står som ägare i registreringsregistret i förhållandet mellan er och säljaren. Vad gäller i relationen mellan dig och din pappa så har ni inte upprättat ett skriftligt avtal om vem som äger bilen utan har avtalat muntligen om att det är din.

I Sverige regleras äganderätten av fordon av Transportstyrelsen. Mellan säljaren och köparen är det den som står som ägare i registreringsbeviset hos Transportstyrelsen som blir den formella ägaren. Om fordonet är i köparens besittning, dvs. under köparens kontroll, så föreligger även ett sakrättsligt skydd från att säljaren ska anse sig ha bättre rätt till fordonet. I relationen mellan säljaren och din pappa är det alltså din pappa som är formell ägare av mopeden.

Vad gäller i relationen mellan dig och din pappa så kan avtalsrättsliga principer bli gällande. Om du och din pappa har avtalat om att du äger bilen så är detta avtal juridiskt bindande, oavsett om det skett skriftligt eller muntligt. Ett problem med muntliga avtal är att de kan vara svåra att använda som bevisunderlag i tvister om äganderätten. Men så länge de kan bevisas är de gällande. I relationen mellan dig och din pappa är det alltså du som är den rätta ägaren av mopeden, även om ni ingått ett muntligt avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare