Muntliga samboavtals giltighet

Jag och min sambo ska kopa en bostad tillsammans. Vi vill dela den lika, eftersom han ar engelsktalanda foredrar han att vi skriver ett giltigt kontrakt mellan oss med en jurist narvarande pa engelska och svenska. Är det nodvandigt for att ett kontrakt ska galla? Mvh Alexandra

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du har vänt dig till lawline med din fråga.

Ett muntligt samboavtal är giltigt likväl som skriftliga men i bevishänseende är det alltid bättre att skriva ner er överenskommelse.

Här nedan redogörs kort för vad som gäller när ett samboförhållande upphör.

Inledningsvis ska en bodelning upprättas på begäran av någon av dem. En sådan begäran ska framföra inom ett år efter att samboförhållandet upphört, se Sambolagen (SamboL) §8. Vid en bodelning beräknas varje sambos andel i samboegendomen med avdrag för skulder som kan hänföras till den (SamboL § 12 och § 13). Därefter sker en likadelning av värdet av båda sambornas sammanlagda överskott (SamboL § 14).

Det är alltså samboegendomen som ingår i en bodelning. Samboegendomen utgörs av bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk (SamboL § 3).  I ert fall köper ni bostaden för gemensamt bruk vilket innebär att den ingår i bodelningen vid en eventuell separation.

Möjligheten att att avvika helt eller delvis från Sambolagens regler finns. Det kan göras genom att skriva ett s.k. samboavtal (SamboL § 9).

Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376

Med vänlig hälsning

Josefin AjemarkRådgivare