FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2018

Muntlig gåvoutfästelse

Hej.

Min far har muntligt fått en liten bit skog av hans kusin. Hon i sin tur har fått den av sin mor som avlidit. Inget papper finns dock men syskonen till kusinen är med på det hela men problemet är att det upptäcktes att skogen inte togs upp i bouppteckningen .

Så den står nu på en avliden mormor till kusinen.

Hur går man enklast tillväga för att allt ska bli korrekt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall tolkar jag det som att din far har fått en gåva muntligen. För att en gåva ska vara gällande ska den ha fullbordats, alltså fysiskt lämnats över till mottagaren eller om löftet om gåvan kommit till allmän kännedom, 1 § Gåvolagen. Det är däremot svårtolkat område och speciellt eftersom en skog är svår att överlåta.

Mitt råd

Då ni är överens och de andra inte har något problem med att du har fått en del av skogen, är mitt tips att ni tar kontakt med boutredningsmannen och förklarar situationen. Han borde kunna hjälpa er att fördela skogen mellan er, eller på annat sätt rådgiva er om hur ni ska gå tillväga.

Hoppas att du fick svar på din fråga och återkom gärna om du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare