Möjlighet att begära belastningsutdrag

Hej , när jag var 15 år dömdes jag för ringa stöd och jag undrar det finns ju på mitt register och arbetsgivaren kan ju bägare register utdrag kan jag glömma då tanken att jobba i butik och läsa ett linje som Försäljning och service? Jag har gjort ett misstag och har aldrig gjort nåt liknade sen jag dömdes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bedöma när domen kommer att gallras (tas bort) från ditt belastningsregister är det av vikt att veta vilken påföljd som utdömts. Om det varit fråga om villkorlig dom eller skyddstillsyn så tas dessa bort från belastningsregistret tio år efter dom eller beslutet. Om den dömde personen varit under 18 år vid tidpunkten för brottet, så gallras uppgifterna fem år efter domen eller beslute, se 17 § p. 4 b i lag om belastningsregister.

Enskilda har rätt att på egen hand begära ut belastningsutdrag om sig själva (9 § lag om belastningsregister).

Arbetsgivaren har i vissa fall själv rätt att vända sig direkt till polisen och begära ut ett utdrag från belastningsregistret om man ska arbeta inom vissa yrkeskategorier, ex. vård av barn och ungdomar. Det är dock inte i alla fall som arbetsgivaren har denna rätt, men kan komma att ställa kravet på att du som arbetssökande själv tar ut ett belastningsutdrag och sedan visar det för personen ifråga.

Min uppfattning är att det inte alls är “kört” för dig att arbeta med de yrken som angetts i frågeställningen. Visserligen kan det se besvärande ut om du ombeds att uppvisa ett belastningsutdrag - men även solen har sina fläckar, dvs. alla människor kan begå misstag. Det finns även en risk att kontrollera om domen har gallrats från ditt belastningsutdrag, vilket kan göras på Polisens hemsida. Att du dömts för ringa stöld har ingen betydelse för dina möjligheter att läsa ett gymnasieprogram, då rätten till utbildning är tämligen långtgående inom svensk rätt och exempelvis regleras i artikel 14 EKMR.

Rijad TrubljaninRådgivare