Möbler och katter i bodelning mellan sambos

Efter 5 år ska vi nu sambos gå skilda vägar. Min sambo har i princip varit arbetslös mer eller mindre hela tiden så jag har stått för det mesta inom det ekonomiska. Nu när jag ska flytta så kräver han möbler som jag har betalat. Har han rätt till det? Sen har vi två katter, jag står som ägare på försäkringen och hos veterinären men han hävdar att han är lila mycket ägare? Snälla hjälp mig, har han rätt i det han säger? Och hur ska jag gå till väga, det är verkligen kaos.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den egendom som ska delas lika vid en bodelning mellan sambos är endast samboegendom. Samboegendom är enligt sambolagens 3 § bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk. Med det menas alltså en bostad som ni köpt under förhållandet för att bruka gemensamt samt möbler, vitvaror, mattor och liknande som har köpts under förhållandet för att brukas i bostaden. Dessa ska vid en bodelning delas lika mellan er. Katterna utgör inte bohag utan de faktiska äganderättsförhållandena är vad som avgör vem som ska få dem. Har du betalat för katterna torde de vara dina men det är inte helt ovanligt att sambor och andra som lever nära varandra samäger egendom.

Detta är alltså hur en bodelning enligt sambolagens regler skulle se ut, men en sådan bodelning sker endast om en av parterna begär det inom ett år enligt sambolagen 8 §. Annars står det er fritt att själva komma fram till en lösning som passar just er.

Lawline RådgivareRådgivare