Mina kollegor sprider rykten om att jag är gravid, förtal?

Hej!

Fick nyligen reda på att arbetsplatsen där jag nyligen gjorde min praktik har spridit rykten om mig, bland annat om att jag skulle vara gravid.

Vad jag undrar är, är det förtal eller ärekränkning? Så jag vet hur jag ska gå vidare med anmälan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärekränkningsbrott

Jag vill börja med att förklara att brottet förtal tillsammans med förolämpning ligger under ärekräkningsbrott. Det vill säga förtal och förolämpning är två olika "typer" av ärekränkningsbrott enligt 5 kapitlet brottsbalken, BrB.

Ett förtal är när någon exempelvis pekar ut dig/ sprider rykten kring dig med syfte att utsätta dig för missaktning, 5 kap 1 § BrB. Ryktena kan vara både sanna och osanna och ska spridas till fler personer än bara dig. Att dina kollegor spridit rykten om att du skulle vara gravid skulle kunna innebära en missaktning för dig. Denna bedömning görs av domstolen från fall till fall.

Processen

Det finns alltså möjlighet för dig att polisanmäla händelsen. Om du ringer 11414 eller besöker en polisstation kommer de hjälpa dig att utforma en korrekt polisanmälan. Ett förtalsbrott är ett så kallat "målsägandebrott" vilket betyder att du själv måste ange brottet till åtal och ger en begäran om att åtal ska väckas, 5 kap 5 § BrB. Åklagaren kan sedan välja om den vill driva brottet som ett allmänt åtal. Om det inte sker kan du driva åtalet som enskilt åtal. Då måste du bedriva processen själv samt står risken för rättegångskostnader om den åtalade frikänns.

Arbetsrättsligt

Ett tips är att du pratar med din arbetsgivare om vad som har hänt så kanske ni kan lösa det smidigt inom arbetsplatsen. En arbetsgivare är skyldig att upprätthålla en god arbetsmiljö och förebygga trakasserier och mobbing på arbetsplatsen, se 1 kap 1§, 2 kap 1 § och 3 kap arbetsmiljölagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare