FrågaAVTALSRÄTTGåva28/03/2018

Mina föräldrar vill ge bort sin bostadsrätt till sina barn i gåva. Vad bör vi tänka på?

Hej!

Våra föräldrar vill ge bort sin bostadsrätt till sina barn utan någon form av ersättning. Vad är viktigt att tänka på? Hur snabbt går det innan vi står som ägare? Gissar att man skriver ett gåvobrev som sen skickas till bostadsrättsföreningen. Är det det viktigt att vi ärver 50% var eller kan ena barnet ärva allt som sedan delas mellan oss vid en försäljning?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man får som utgångspunkt göra vad man vill med sin egendom. Det finns därför inget som hindrar dina föräldrar från att ge er sin bostadsrätt i gåva.

För att ge bort en bostadsrätt finns dock vissa regler i bostadsrättslagen som man ska förhålla sig till. Gåvobrevet ska vara skriftligt och skrivas under av gåvogivarna och gåvotagarna. Handlingen ska innehålla uppgifter om vilken lägenhet som gåvan avser (se 6 kap. 4 § bostadsrättslagen (1991:614) (BRL)). Dessutom måste ni nya ägare ansöka om medlemskap i föreningen (se 6 kap. 1 § BRL). Gåvan är inte giltig om ni inte får medlemskap (se 6 kap. 5 § BRL). Ni måste därför kontakta bostadsrättsföreningen och berätta att dina föräldrar vill överlåta sin bostadsrätt till er och de kan då vilja se ert skriftliga överlåtelseavtal.

Ni bör också fundera på vad ert andelsägarskap kommer att innebära. Bland annat kommer ni alla ägare ha skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen. Dessutom kommer ert samägandeskap regleras i lagen om samäganderätt såvida ni inte avtalar om annat.

Vidare frågar du om ni måste ärva 50 % var eller om ena barnet kan ärva allt och sedan dela lika vid en försäljning. Det finns inget som hindrar er från att erhålla en annan andel än hälften, men det bör då skrivas in i gåvobrevet. Så länge ni är överens kan ni bestämma att bara en av er får bostadsrätten och sedan vid en försäljning dela på vinsten. Du bör dock vara medveten om att gåvolöften (vilket en sådan överenskommelse torde vara) blir gällande först när gåvan har överlämnats eller när ett giltigt gåvobrev har upprättats som uppfyller formkraven (se 1 § lagen (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare