Min morsas man har testamenterat mig en del av hans egendom, hur blir fördelningen av resten av arvet?

Hej. En fråga om arv. Jag är ett särkullbarn, min pappa är okänd.

Min mamma Anita var gift med Gustav i 50år, Anita avled 2007, A o G hade två gemensamma barn.

Min mammas syster Beata var gift med Gustav, Beata avled för 52 år sedan ca 1970, Beata och Gustav hade 4 gemensamma barn.

Gustav hade en tomt på 49000kvm. I ett testamente har Gustav testamenterat mig 1000kvm.

Hur blir mitt morsarv och hur blir fördelningen av arvet efter Gustav som avled iår 2021.

Mvh Pelle

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi kan börja med arvet efter din mamma. När din mamma gick du bort skulle du som bröstarvinge till din mamma få ärva en andel tillsammans med övriga bröstarvingar, det vill säga Anita och Gustavs gemensamma barn. Som särkullbarn har du rätt att få ut din andel direkt efter din mors död, men jag tolkar frågan som att du avstod från den rätten till förmån för efterlevande make enligt 3:9 ÄB. Detta innebär att du har rätt till efterarv vilket är en kvotdel av Gustavs arv. Den kvotdelen är omöjlig för mig att räkna ut baserat på informationen som har getts i frågan.

När Gustav dog innebär detta att alla hans bröstarvingar har rätt till en andel av Gustavs egendom. Du har rätt till efterarv från din mor Anita då du avstod från din andel till förmån för Gustav enligt 3:9 ÄB. Denna ska du få ut först. Gustavs övriga egendom fördelas sedan lika på resterande bröstarvingar. Enligt testamentet ska du få 1000 kvm av hans tomt. Detta bör inte vara några problem sålänge det inte kränker övriga bröstarvingars laglott. Laglotten är halva arvslotten och innebär att den som är bröstarvinge är alltid berättigad till halva sin arvslotten enligt 7:1 ÄB. Denna rätt kan inte kränkas genom testationsrätten. Återigen kan jag inte veta om testamentet kränker arvslotten, men är det så måste de övriga bröstarvingarna begära jämkning av testamentet enligt ÄB 7:3 1 st. Detta måste ske inom 6 månader från delgivningen.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare