Mata igelkottar

Hej!

Jag bor i en kommunal hyresrätt och har en egen uteplats. Tyvärr har det uppstått en infekterad konflikt med grannar som till varje pris vill hämnas, efter att jag anmält att de fuskat med bostadsbidrag i flera års tid. Grannarna har nu anmält till hyresvärden att jag matar två igelkottar som kommer varje kväll till min uteplats. De äter upp allting, och ingenting blir kvar. Hyresvärden - som förstås inte alls bryr sig om fusket med bostadsbidrag- har nu sagt till mig att det är "absolut förbjudet att mata igelkottar". Stämmer det? Vad jag vet är igelkottar fridlysta djur, och det är vanligt att man matar dem inför vintern. Eftersom det är ett kommunalt bostadsbolag så borde väl i så fall förbudet gälla överallt i alla områden?

Om det är förbjudet, var går då gränsen? Är det OK att mata på en allmänning eller i en dunge i närheten? Vem "bestämmer" över en viss mark?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lagstadgat förbud mot att mata igelkottar. Det kan dock tänkas att det finns interna regler hos bostadsbolaget. Jag rekommenderar dig att kontakta Hyresgästföreningen om du har fler funderingar angående detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare