Måste man upprätta en handling för att undanta pengar på banken samt fastigheter från bodelning vid upplösning av samboförhållande?

Hej,

jag flyttar nu ihop med en tjej som har en bostad. Vi har skrivit på sambo bodelningsblankett gällande detta så att jag inte har rätt till hennes lägenhet. (vilket jag ändå inte vill ha)

Jag har några miljoner på banken och en del fastigheter som avser tomter och andelar på hus.

Behöver vi skriva nånting särskilt så att hon ej har rätt att ta del av mina egendomar/förmögenheten.

Med vänlig hälsning

En undrande själ

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Varje sambo kan begära bodelning när ett samboförhållande upphör (8 § Sambolagen, https://lagen.nu/2003:376#R4). Det är dock inte, som när man är gift, så att nästan all egendom ingår i bodelningen. Istället ingår bara den egendom som nämns i 3 § Sambolagen, och det som tas upp är gemensam bostad och bohag (det vill säga t.ex. möbler och hemelektronik) som har förvärvats för gemensam användning.

Givetvis innefattas inte dina fastigheter och pengar på banken av 3 § Sambolagen, så ni behöver inte skriva något mer papper; pengarna och fastigheterna kommer ändå inte att ingå i bodelningen.

En sak som också skall noteras är att det kanske inte ens behövdes något papper angående lägenheten. Den är visserligen klart en gemensam bostad (vilket definieras i 5 § Sambolagen) så länge den huvudsakligen används för ert gemensamma boende. Om din tjej dock hade lägenheten redan innan ni bestämde er för att flytta ihop är den ju inte "förvärvad för gemensam användning"! Däremot är det klart att det kan vara lika bra att ha papper på att den inte skall ingå ändå, så blir det inget tvivel om saken.

Kort sagt behöver ni alltså inte skriva på något mer papper!

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare