Måste man betala hyra om man fortsätter att använda en lokal efter uppsägning?

Om jag flyttat min häst innan uppsägningstidens slut och boxen nu används till att förvara saker i. Ska jag då behöva betala boxhyra? Det finns andra boxar i ett annat stall (ponnybox) o min häst är en stor Frieser. (3 stall på gården)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan hur en lokal (d.v.s. boxen) ska återlämnas finns inte reglerat i lag och det är därför svårt att ge ett rakt svar.

Svaret på din fråga regleras med stor sannolikhet i det hyresavtal som du slutit tillsammans med uthyraren av boxen. I allmänhet kan jag dock säga att det faktum att du flyttat hästen gör ingen skillnad då du fortfarande nyttjar och således förfogar över boxen. Eftersom du nyttjar boxen och en möjlig förutsättning för uppsagt kontrakt är att du lämnar boxen åter i det skick som du fått den i, måste du betala hyra för den. Skulle det däremot röra sig om enstaka föremål som du lämnat efter eller glömt kvar kan det innebära att du inte är skyldig att betala hyra.

Att det finns andra lediga boxar eller stall föranleder ingen annan bedömning.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare