FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/09/2018

Måste jag som sambo stå på fastighetskontraktet för att betraktas som samägare?

Hej.

Min sambo köpte ett hus som vi flyttade in i tillsammans med vårat barn. Han betalade större delen av huset och bara hans namn står på kontraktet. Är huset enligt lag bara hans nu när han slänger ut mig eller ska han köpa ut mig?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om din sambo står på kontraktet finns det en princip som kallas principen om dold samäganderätt och som kan möjliggöra att du också betraktas som ägare. Principen innebär att du som sambo kan ha äganderätt till huset även om du inte står på kontraktet under förutsättning att tre kriterier är uppfyllda. För det första måste huset vara förvärvat i ditt eller din sambos namn för ert gemensamma bruk. För det andra måste den som inte står på kontraktet bidra ekonomiskt vid köpet av huset. Om dessa två kriterium är uppfyllda uppfylls det sista kriteriet automatiskt som innebär att en antar att fastigheten skulle ägas gemensamt.

Som jag förstår din redogörelse så har din sambo betalat större delen av huset, men att du då har betalat en viss summa. Vad som är viktigt att komma ihåg är att du bara har samäganderätt om du bidrog med pengar till huset vid köpet av det. I sådana fall uppfyller du kriteriet för dold samäganderätt eftersom huset har varit förvärvat i din sambos namn för ert gemensamma bruk och du har bidragit med en summa vid köpet av huset. För dig innebär detta att du också räknas som ägare på huset trots att du inte står på kontraktet, förutsatt att din sambo går med på att du ska stå som öppen ägare genom en s.k insättandeförklaring. Detta för att det finns vissa formkrav vid köp av fastighet som gör att det inte räcker att du har dold samäganderätt för att du ska ha faktiskt äganderätt [4 kap. 1 § jordabalken]. Insättandeförklaringen skriver ni tillsammans och använder den sedan för att ansöka om lagfart åt dig. Om din sambo inte går med på detta kan du dock väcka talan mot honom om rätt till din andel eftersom den dolda äganderätten ger dig ett anspråk på din sambo att få stå med som öppen ägare. Han kan alltså inte bara slänga ut dig eftersom du också äger huset. Däremot kan han köpa ut dig om du vill det. I sådana fall ska han betala den andel du egentligen äger istället för att du får din del av huset [17 § sambolagen]. Det finns dock en bestämmelse i sambolagen som säger att om det är så att du bedöms vara den som bäst behöver bostaden kan du i vissa fall få denna, med avräkning för den andel du haft rätt till i er bodelning. En slags behovsprövning görs [16 § sambolagen]. Det kan exempelvis vara om du har ensam vårdnad över barnet eller att barnet bara ska bo med dig framöver. Då kan det bli så att du anses ha bäst behov av huset. Givetvis beaktas även dina möjligheter i att få en ny bostad. Om du har goda möjligheter kan det sänka ditt behov av att få huset.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig bedömer jag att du kan ha ett dolt samägande till huset om du bidrog med pengar vid köpet av huset och om huset står på någon av er. Eftersom det finns vissa formkrav för att stå som ägare på ett hus måste du ordna en insättandeförklaring om att du ska stå som öppen ägare. Om din sambo inte vill gå med på det kan du väcka talan mot honom.

Din sambo kan köpa ut dig och därmed betala din andel i pengar till dig. Om det dock är så att du bedöms ha bäst behov av bostaden kan det vara så att du har mer rätt till huset och detta oavsett om du står som ägare av huset eller inte eftersom huset är att betrakta som er gemensamma egendom [samboegendom] när det förvärvats för gemensamt bruk. Om det ses som oskäligt att du får den bostad som han köpt, exv. För att det varit hans föräldrahem, kan det vara så att du inte får överta bostaden. Det är en bedömningsfråga som jag tyvärr inte helt klart kan säga en utgång på. Det är upp till en bodelningsförrättare om ni anlitar en sådan, eller rätten om ni inte själva kan bestämma vem som har bäst behov av huset.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare