Måste jag följa bostadsrättsföreningens trivselregler?

Precis köpt en bostadsrätt på 65kvm och skrivit på papper och allt. Nu en månad senare kallades jag till möte med ordförande i min nya förening. Han börjar med att säga att vi ska ägna cirka 40min åt att prata om ljudvolymen. Han tar mig på en rundvandring runt samtliga hus och på varje våning i trapphuset där vi stannar var fjärde meter och på olika avstånd från huset för att "visa" hur tyst det är. De regler han räknar upp är extremt många men ljudvolymen är A&O. Vanligtvis reagerar jag inte på regler om ljudvolym, men då tolkar jag det som att inte ha fest på vardagar, att ej spela musik mitt i natten etc. Dock får jag ej: spela musik över huvudtaget, måste ha hörlurar, att ha fest är förbjudet oavsett omständigheter, jag får inte köra en diskmaskin efter klockan 21, jag får inte sitta på min balkong med mina tjejkompisar och skratta. Jag får ej ha folk över och samtidigt ha balkongdörr/fönster öppet. Om jag inte städar trappuppgången PERFEKT kan jag bli utkastad. It continues. Men frågan är; hur strikta regler om ljudvolym kan man ställa? Hade planerat bo i min nya än längre tid, har renoveringsplaner etc. Men efter detta möte känns det ju som att mitt privatliv nu ej är tillåtet och papprena är ju påskrivna... Tillägger att jag känt mig dumförklarad och diskriminerad under hela mötet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En bostadsrättshavare ska vid användning av sin lägenhet se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar. Begreppet störning innefattar b la nedskräpning, störande ljud i form av t.ex. musik eller skrik, vanskötsel av djur, framkallande av stank, våld, hot eller aggressivt beteende.

De beteenden ordföranden påstår är förbjudna utgör i vart fall inte i någon större utsträckning störningar i bostadsrättslagens mening. Istället förefaller det röra sig om föreningens egna, interna föreskrifter. (7 kap. 9 § bostadsrättslag).

En bostadsrättshavare ska rätta sig efter föreningens stadgar och andra regler (ordningsregler, trivselregler eller hur de nu benämns i det enskilda fallet), åtminstone så länge reglerna är rimliga och beslutade i demokratisk ordning. (Björn Lunden, sida 154.

Jag personligen tycker att reglerna låter befängda och sympatiserar genuint med din frustration, men hittar dessvärre inget juridiskt stöd för att de skulle anses orimliga. Jag kan föreställa mig att det finns ett visst allmänvärde i att tillgängliggöra extremtysta boenden för personer som är lagda så.

Mitt råd till dig är att försiktigt höra dig för med andra boende och se vad den allmänna opinionen är och hur rigoröst reglerna upprätthålls. Undersök också om det finns ett de facto demokratiskt beslut i frågan eller om det snarare handlar om styrelsens egna, godtyckliga preferenser. Du kan också pröva gränserna och se vilka beteenden som renderar en tillsägelse. Innan du mottagit en första varning finns ingen risk i att utföra en rebellisk aktion eller två; styrelsen kan inte förverka din bostadsrätt bara på grund av en enstaka, ej allvarlig störning, utan i så fall måste det röra sig om ett återkommande beteende.

Du kan kontakta mig på Elias.Olsson@Lawline.se ifall du har frågor.

Lycka till!

Elias OlssonRådgivare