Måste jag betala ersättning till hyresvärden för skador som uppkommer i lägenheten?

Hej!

En kryddburk trillade ner från hyllan och spräckte glashällen, är de hyresgästen eller hyresvärdens ansvar att byta ut?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din fråga som att du vill veta om du måste betala för den spräckta glashällen eller om det är hyresvärdens ansvar att byta ut. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Jordabalken (JB).

Måste jag betala ersättning till hyresvärden för skador som uppkommer i lägenheten?

Du som hyresgäst har ett ansvar att vårda lägenheten du hyr och är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom något du vållar (12 kap 24 § första stycket JB). Ersättningen kan handla om både kostnader för reparation och så kallade följdskador. Det senare kan dock jämkas beroende på omständigheterna.

I det här sammanhanget anses du ha vållat skadan eftersom du har ställt kryddburkarna över spisen där de kan trilla ner och skada spisen. Den risk du har tagit innebär att det inte går att klassa som en olyckshändelse. Ett annat liknande exempel är där en hyresgäst fått betala för att produkt från badrumsskåpet har trillat ner och skadat handfatet. Även där ansåg man nämligen att den risk det innebär att saker kan trilla ner medför att det inte längre är att betrakta som en ren olyckshändelse. Du kommer alltså få stå för kostnaden att byta ut glashällen (12 kap 24 § första stycket JB).

För mer information och ytterligare hjälp kan du alltid vända dig till hyresgästföreningen.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare