Man kan äga en fastighet och samtidigt hyra en hyresrätt

Hej. Jag och min fru har köpt ett hus och vi har en hyreskontrakt som står skrivet på min frus namn. Min fru vill gärna behålla den för vilo och övernattnings bostad. Är det möjligt att äga halva huset och ha en hyresrätt? Tack Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingenting i lagen som begränsar möjligheten att äga en fastighet samtidigt som man står på ett hyreskontrakt. Med andra ord är det möjligt att äga halva huset samtidigt som man har en hyresrätt.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare