Man har inte rätt till bostad som utgjorde samboegendom när det har gått mer än ett år sedan samboförhållandet upphört

Min särbo sedan 10 år bor i en bostadsrättradhus. Då hon och hennes ex separerade (ej gifta) fick hon bo kvar . Nu ca 12 år senare önskar han sina pengar. Till vilket pris skall fastigheten värderas? Hon har byggt om och underhållit boendet. Är det dagsvärdet av fastigheten eller det värdet som var då de flyttade isär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av den information som du ger i din fråga så tolkar jag det som att din särbo och hennes ex köpte bostadsrätten tillsammans. I mitt svar kommer jag att utgå från att så var fallet. Om det istället var så att hennes ex köpte huset innan de blev tillsammans så kan svaret bli ett annat, då är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Bestämmelserna om egendom som sambor har förvärvat (dvs köpt, fått eller liknande) för gemensam användning finns i sambolagen (samboL).

Enligt sambolagen ska en begäran om bodelning göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde
Eftersom din särbo och hennes ex köpte bostadsrätten för att bo där tillsammans så utgjorde den så kallad samboegendom, samboL 2 och 5 §§ p 3. När två sambor separerar så ska en bodelning göras om en av samborna begär det, samboL 8 § 1 st. Vid en bodelning ska samboegendomen delas lika mellan samborna, samboL 14 §. Om en av samborna vill att en bodelning ska göras så ska personen begära detta inom ett år från det att samboförhållandet upphör, samboL 8 § 2 st.

Min bedömning av er situation är att din särbos ex inte har rätt till pengar för bostaden
Eftersom det har gått 12 år sedan din särbo och hennes ex separerade och samboförhållandet upphörde så är det försent att begära att en bodelning görs. Din särbo har därför ingen skyldighet att ge sitt ex pengar för bostaden och hennes ex har ingen rätt att få pengar.

Sammanfattningsvis är det försent att begära en bodelning eftersom det har gått mer än ett år sedan förhållandet upphörde. Om bostaden utgjorde samboegendom så har din särbos ex inte längre någon rätt att få pengar för bostaden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare