FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/04/2014

Makes upplysningsskyldighet under bodelning

Hej, jag och fin fru ska skilja oss. Pappren är ej påskrivna än. Vi har haft gemensam ekonomi under hela vårt äktenskap. Nu har min fru ett konto som hon själv hanterar som hon vägrar låta mig få insyn i. Vad har jag för rättigheter till dessa pengar? Kan hon vägra att jag får insyn i kontot?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Från det att talan om äktenskapsskillnad väckts (den s.k. kritiska tidpunkten) till att bodelningen har förrättats så har respektive make en redovisningsplikt gentemot den andre maken. Av denna plikt följer även en upplysningsplikt. Upplysningsplikten innebär att respektive make ska lämna upplysningar om sin egendom och förvaltningen av denna fram till bodelningen. Upplysningsskyldigheten omfattar inte bara egendom som är giftorättsgods, utan även egendom som är enskild egendom.

Om ni inte har något äktenskapsförord som säger att pengarna på detta konto ska vara din hustrus enskilda så ska de ingå i bodelningen. En bodelning ska som bekant göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena som rådde vid den kritiska tidpunkten. Din hustru är i så fall skyldig att redovisa för hur mycket kontot innehåller, samt hur mycket som kontot innehöll vid den kritiska tidpunkten.

Detta framgår av äktenskapsbalken 9 kap. 2-3 §§ som du hittar https://lagen.nu/1987:230

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare